fb gplus

onas

oferta

zaufalinam

blog2

7 rad skutecznego webwritingu

Jak musi wyglądać tekst, by jego czytelnik, bombardowany wciąż różnego rodzaju informacjami doczytał go do końca? To problem wielu blogów oraz witryn firmowych, które przegrywają starcie o uwagę czytelnika z nowym mailem, powiadomieniem na facebooku, śmiesznym wideo na youtubie albo obiadem. Internauci, jak sam doskonale wiesz, są rozpraszani na każdym kroku, rzadko więc doczytują do końca nawet ciekawe teksty, jeśli te nie spełniają kilku prostych zasad. Pisanie na strony nosi z angielska nazwę webwritingu, a dotyczy takiego budowania tekstu, by dało się go czytać nie tylko poziomo, lecz także wyrywkowo, np po treści nagłóków poszczególnych akapitów.

Jak pisać teksty na strony WWW? Oto podstawowe rady:

1. Wartościowa treść - internauci szukają informacji i wiadomości na konkretny temat. Mało kogo zainteresują czyjeś wynurzenia na temat obudowy lodówek, ale już porady, jak domyć zabrudzenie z sosu, pozbyć się nieprzyjemnego zapachu albo wymienić w nich agregator- tak. Konkretna wiedza zawsze będzie w cenie, a im wyższa jej jakość, tym lepiej. Tekst musi odpowiadać na pytania i potrzeby czytelników- uczyć ich, bawić lub zapewnić materiał do przemyśleń.

  1. Zachęcanie do aktywności - bardzo pozytywnie odbierane przez czytelników. Tchnij życie w swoje teksty, pozwól im dziać się teraz, roztaczaj przed czytelnikami obrazy, które mogą sobie wyobrazić. Niech czytelnik bierze aktywny udział, realizując Twoje prośby (lub rozkazy). Zauważ jaka jest różnica pomiędzy zdaniami:

                                                                        "Pozbierajmy teraz informacje z całego artykułu i podsumujmy je"

oraz:

                                                                       "Podsumowując artykuł, należy zauważyć..." 

Nie trzeba komentować, prawda?

3. Jeden akapit = jedna myśl - czyli umieszczaj jedną myśl, wraz z jej uzasadnieniem w jednym paragrafie. Byłoby chyba dziwne, gdybym zaczęła nagle pisać o pływaniu w tym punkcie? Tekst musi być przejrzysty i logiczny, bo jeśli czytelnik straci wątek- nie skończy czytania i prawdopodobnie nie wróci na Twoją stronę.  Jednowątkowość ułatwia też skanowanie tekstu- gdy widzisz, o czym jest dany akapit, szybciej podejmujesz decyzję, czy go przeczytasz.

4. Konkluzja we wstępie -  Traktuj tekst jak logiczną piramidę. Jego wstęp to czubek, powinnien więc zawierać myśl przewodnią. Często można nadać jej charakter podsumownia, który w tradycjnym pisaniu umieszczało się na końcu. Twój czytelnik, który przeczyta taki wstęp, nawet bez poznania reszty, pomyśli sobie: "Konkretny gość z tego autora, ciekawe co jeszcze napisał".

5. Listy, wyliczanki, punkty - ułożenie treści w podpunkty ułatwia czytanie. Twórz listy, szczególnie dla krótkich postów. Znasz pewnie masę artykułów, zaczynających się podobnie, jak ten: "10 rad jak zostać copywriterem ", "7 najlepszych filmów historycznych", "6 miejsc na idealną randkę" i tym podobnych.  Piszemy je, bo ludzie chą je czytać.

6. Opowiadaj historie -   uwielbiam ten punkt, bo wciąż przydarzają mi się ciekawe sytuacje, które inspirują mnie do pisania i uczą, jak tworzyć lepsze teksty. Ostatnio, gdy byłam w Pradze, przydarzyła mi się niesamowita rzecz. .. Ale może o tym kiedy indziej... :D

7. Dbaj o estetykę - być może nie zwracasz na to uwagi, ale mnie odstraszają teksty, napisane bez poszanowania podstawowych zasad gramatyki, źle sformatowane, urywające się w połowie wywodu. Dlatego, zanim coś opublikujesz, przeczytaj i sprawdź, czy dobrze"wygląda" i ma sens.

zespol

kontakt