fb gplus

onas

oferta

zaufalinam

blog2

Copywriting - jak pisać do Klienta?

Pisząc tekst, który ma czytać klient wiele osób staje przed dylematem, jaką użyć formę: Pan/Pani/Państwo czy też może użyć formy Ty/Wy? Czy pisać o firmie bezosobowo czy też używać sformułowań, takich jak „nasza firma”, „nasz zespół'? Kiedy pytam o to naszych klientów najczęściej słyszę odpowiedź „A jak pani uważa?”.

Odpowiadam wtedy, zgodnie z prawdą, że wszystko zależy od sytuacji i docelowej grupy, jaka ma być odbiorcą danego tekstu. Znaczenie ma także miejsce, gdzie dany tekst ma być umieszczony. Przejdźmy jednak do przykładów:

Copywriting – teksty formalne

Teksty, w których pisze się o czymś bezosobowo, a ewentualnych odbiorców tytułuje na „Pan/Pani/Państwo” lub w ogóle się do nich nie zwraca, warto tworzyć dla grupy klientów o konserwatywnym podejściu do życia.

Copywriting – teksty „tykające”

Teksty bezpośrednie, korzystające z form „ty, my, wy” stają się coraz popularniejsze. Wynika to po pierwsze z upowszechnienia tej formy w życiu codziennym, a po drugie z faktu, że taki sposób zwracania się bardzo skraca dystans i pozwala stworzyć klimat serdeczności. Należy jednak uważać, by nie starać się za bardzo używać młodzieżowego slangu lub być nadmiernie wylewnym – to może zostać źle odebrane.

Nasza firma/ To przedsiębiorstwo

Zdecydowanie jestem zwolennikiem pierwszej formy, ponieważ tkwi w niej to co, w każdej firmie najważniejsze: czynnik ludzki. Tekst odbierany jest tak, jakby pisała go osoba, w danym przedsiębiorstwie pracująca. To znaczy osoba zaangażowana i wiedząca, co pisze. Formy bezosobowe w tekstach też mogą być używane, nie niosą jednak tak pozytywnego ładunku ze sobą.

zespol

kontakt